Rideklubben Møllen

SIKKERHEDSREGLER

For at sikre at vi alle kan færdes trygt og sikkert på klubbens arealer, har vi i klubbens bestyrelse besluttet, at orientere om de sikkerhedsregler der er fælles for alle rideklubber der hører under Dansk Ride Forbund.

Vi håber at alle vil være med til at huske sig selv og hinanden på disse regler.

• Alle skal anvende godkendt ridehjelm under ridning.
  • Alle anvender sikkerhedsmæssigt korrekt fodtøj under ridning og håndtering af hesten.
  • Alle ryttere under 18 år skal benytte godkendt sikkerhedsvest under al springtræning på klubbens faciliteter. Voksne medlemmer anbefales brug af sikkerhedsvest.
  • Heste og ponyer behandles ordentligt, dvs. ingen uhæmmet brug af pisk, sporer og lignende.
  • Ingen rykker, flår eller saver hesten/ponyen i munden med bidet.
  • Personer som opholder sig ved ridebaner, rytterstue, stald og heste skal forholde sig rolige. Løbene og støjende adfærd skal undlades.
  • Ingen fastgør sig til hesten ved f.eks. at vikle træktov rundt om livet eller håndled.
  • Heste eller ponyer føres med spændt grime m/træktov eller i trense.
  • Efterlad aldrig heste på opbindings/striglepladser uden opsyn.
  • Lad aldrig to heste passere hinanden på steder hvor staldgangen er mindre end 2 meter bred.
  • Staldgangen må ikke bruges til opbevaring af redskaber, striglekasser m.v.
  • Færdsel på cykel, knallert, i bil m/trailer m.m. skal foregå med omtanke og passende tempo.
  • Ingen løber eller råber i nærheden af hestene og man passerer dem med omtanke.
  • Rygning foregår udendørs.
  • Børns færdsel på rideskolen er under forældrenes ansvar.
  • Du skal have taget ryttermærke 1 eller have viden svarende dertil for at opholde dig alene i stalden.
  • Kend klubbens regler for ridning på bane.
  • Du skal have taget ryttermærke 2 eller have færdigheder svarende dertil for at kunne deltage i ”fri ridning” uden undervisning.
  • Du skal have taget ryttermærke 3 eller have færdigheder og viden svarende dertil for at lukke eller hente heste på folden.
  • Kend klubbens forholdsregler ved brand.
  • Kend klubbens opslag med de vigtigste telefonnumre.